Is een aansprakelijkheidsverzekering nodig?

Wie heeft een aansprakelijkheidsverzekering nodig?

Hoewel (in tegenstelling tot CTP-verzekeringen) er geen wettelijke verplichting is dat elk bedrijf een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering heeft. Sommige bedrijfstakken kunnen echter vergunningsvereisten hebben om een minimumniveau van de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten en bepaalde verenigingen en contracten kunnen de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering als verplicht specificeren.

In het algemeen zullen bedrijven die veel met burgers omgaan of actief zijn in openbare ruimtes zoals parken of sportvelden, eerder een aansprakelijkheidsverzekering of opstalverzekering dekking moeten afsluiten.

Als uw bedrijf vereist dat mensen uw pand fysiek bezoeken, is het mogelijk dat u een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering of woonverzekering dekking moet afsluiten.

Een reeks bedrijven heeft doorgaans een federale, staats- of lokale overheid nodig om een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten om te kunnen functioneren – van handelaars tot onderwijsinstellingen, leveranciers van eten en drinken en meer:

Scholen

Geregistreerde opleidingsorganisaties (RTO’s)

Organisatoren van evenementen

Bedrijven en evenementen met een licentie om alcohol te serveren

Bovendien kunnen regels verschillen tussen rechtsgebieden, waarbij sommige staten en gebieden een aansprakelijkheidsverzekering vereisen als bedrijfsvoorwaarde voor bedrijven die – als ze in een andere staat of een ander gebied zouden opereren – mogelijk niet aan een dergelijke verplichting zijn onderworpen.

Aansprakelijkheidsverzekering versus beroepsaansprakelijkheidsverzekering: wat is het verschil?

Behalve dat u begrijpt wat de openbare aansprakelijkheid dekt, is het belangrijk op te merken wat dit doorgaans niet dekt. Een deel hiervan is het begrijpen van het verschil tussen openbare aansprakelijkheid en andere veelvoorkomende zakelijke verzekeringsproducten, zoals een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.