Stappen die u moet nemen als uw creditcard wordt gestolen

1. Meld gestolen creditcards aan uw bank

Als u uw portemonnee verliest, ongebruikelijke activiteit op uw creditcardrekening opmerkt of vermoedt dat uw kaartgegevens zijn aangetast, moet u onmiddellijk uw bank informeren. Na kennisgeving annuleert de bank uw verloren of gestolen creditcard en geeft een nieuwe opnieuw uit. Wijzig zo snel mogelijk uw pincode via een CIBC-geldautomaat.

Het is belangrijk op te merken dat als u het slachtoffer bent van fraude, u mogelijk niet aansprakelijk wordt gesteld voor de bijbehorende verliezen. Bekijk uw CIBC-kaarthouderovereenkomst voor meer informatie. Als u een American Express Nederland creditcard wilt, dan kunt u die vinden op www.123creditcardvergelijk.nl.

2. Dien een politierapport in

U moet niet alleen uw bank bellen in geval van creditcarddiefstal, maar u moet ook aangifte doen bij de politie. Het documenteren van het incident met de autoriteiten kan helpen om de dader te vinden en ter verantwoording te roepen.

3. Bel kredietbureaus

Neem contact op met Equifax en TransUnion en vraag om een fraudemelding op uw kredietprofiel. U moet ook uw huidige kredietrapport bestellen en controleren om er zeker van te zijn dat er geen andere gevallen van creditcardfraude zijn. Mocht u informatie onjuist vinden, neem dan contact op met het bijbehorende kredietbureau.

4. Houd schriftelijke gegevens bij

Bij het omgaan met een gestolen kaart moeten alle communicatie en acties die tijdens het gesprek met uw bank, de politie en kredietbureaus zijn ondernomen, in detail worden beschreven. Documenteer met wie je sprak, de datum en tijd waarop je sprak, de context van het gesprek en eventuele vervolgitems.